wtorek, 6 września 2011

Domowy Cydr z kartonika


Sezon jabłkowy się zbliża, postanowiłem więc zrobić na próbę cydr z gotowego soku. Nie posiadam niestety doświadczenia w produkcji wina a cydrowi bliżej do wina niż do piwa, więc rozpoczynam trochę po omacku.


Składniki:
  • 10l soku 100% Vitafit z Lidla
  • Aktywne drożdże Fermivin PDM
  • Słodzik do ewentualnego osłodzenia po fermentacji

Już na początku zrobiłem błąd, gdyż kupiłem płynne drożdże i z lenistwa wlałem od razu do całego nastawu. Pomyślałem, że skoro drożdże są przewidziane na 25l a ja mam tylko 10l, to jest duży zapas i na pewno jakoś sobie poradzą. Pomyliłem się.
Dokupiłem aktywne drożdże winiarskie i tym razem je nawodniłem wg. przepisu. Już niedługo powinno wszystko ładnie ruszyć.

Fermentacja:
  • 06-09-2011 Oficjalne rozpoczęcie fermentacji, gęstość początkowa 11,5blg (nastawione 05-09-2011, ale zero reakcji)
  • 12-09-2011 Zlałem cydr na cichą fermentację. Zszedł do 0blg, teraz tylko sklaruję go trochę, tydzień lub dwa.
  • 16-09-2011 butelkowanie z użyciem 80g glukozy do refermentacji, dodałem też 52 tabletki słodzika.

Sprzęt:
  • Wiadro 15l z Leroy Merlin z atestem do żywności,
  • rurka fermentacyjna,
  • Korek do baniaków.



07-09-2011 Fermentacja cydru ładnie ruszyła, pojawiła się gruba warstwa piany.

16-09-2011 Do butelkowania użyłem wiadra bez kranika i zanurzonej w nim rurki. Po jednokrotnym zaciągnięciu ustami, nalewałem do butelek. Gdy była wystarczająca ilość podnosiłem rurkę powyżej poziomu płynu w wiadrze i nalewanie się przerywało. Potem wystarczyło rurkę obniżyć i rozlew był kontynuowany. Moim zdaniem jest to dużo wygodniejsza metoda nalewania niż z użyciem kranika.

20-09-2011 Cydr gazuje się w butelkach a ja przygotowałem dla niego etykietę.


24-10-2011 Zostało mi już tylko 6 butelek z początkowych 20. Cydr w pełni nagazował się dopiero po około 4 tygodniach. Wcześniej był bez gazu. Smak jest bardzo fajny, dobre połączenie między słodkością i kwasowością, przypomina szampana Sowieckoje Igristoje, jednak jest bardzo lekki i szybko się go pije. Bardzo smakuje kobietom, często proszą o dolewki i czuję, że będę miał niedługo nowe zamówienie :)