poniedziałek, 19 września 2011

Cydr prawdziwy - 4 jabłka


Postanowiłem nastawić testowo prawdziwy cydr z jabłek. Naczytałem się, że dobrze użyć różnych gatunków, nawet tych ozdobnych. Ponieważ miałem dostęp do różnych jabłonek, tak też zrobiłem.



Składniki:
Jabłka Paulared 5kg
Jabłka rajskie średnie 270g
Jabłka rajskie małe 892g
Jabłka koktajlowe mikro 110g
Sok jabłkowy Riviva 1 litr
Pirosiarczyn potasu 0,8g
Pożywka drożdżowa 1g
Drożdże aktywne Fermivin PDM

Fermentacja:
18-09-2011 Nastawienie fermentacji, gęstość soku 10,5blg, smak bardzo ciekawy, lekko kwaśny, lekko cierpki, lekko słodki :)
20-09-2011 Tak jak przeczuwałem, za dużo pirosiarczynu, fermentacja nie ruszyła. Musiałem zlać cydr do osobnego naczynia, przewietrzyć i dać nowe drożdże.
22-09-2011 Drożdże już pracują, szału nie ma, ale jedno bulknięcie na 1,5 minuty jest i się rozkręca. Pojawiła się lekka piana na wierzchu.
30-09-2011 Przelewam na fermentację cichą, ballingomentr wskazuje 0blg. Z moich testów na tym etapie wynika, że przy butelkowaniu powinienem dodać 3-4 tabletki słodzika na 0,5l.
07-10-2011 Butelkowanie 4l cydru w 9 butelkach z użyciem 32g glukozy i 24 tabletek słodzika.


Malutkie jabłuszka koktajlowe 110g (ozdobne)

Jabłuszka rajskie małe 892g

Jabłuszka rajskie średnie 270g

Jabłka Paulared 5kg


Obraz zniszczenia przy wyciskaniu soku. Malutkie jabłuszka sprawiły wbrew pozorom najwięcej kłopotu. Co kilka sztuk trzeba było czyścić sokowirówkę, gdyż skórki zapychały filtr i sok nie chciał lecieć. Dodatkowo duże ich nagromadzenie powodowało silne wibracje.

Do 5 litrowej butelki na wodę wsypałem na początku 0,8g pirosiarczynu potasu. Nie wiem dlaczego optymistycznie przyjąłem, że wyjdzie z tego około 4-5 litrów soku. Wyszło około 2,5l i taka ilość piro może okazać się za duża dla drożdży. Zobaczymy.

25-09-2011 Cydr szaleje jak dziki teraz, bąbelki wylatują z 60 razy na minutę. Zlanie do innego pojemnika i przewietrzenie pomogło w pozbyciu się nadmiaru pirosiarczynu. Po tym zabiegu nowe drożdże ruszyły z kopyta. Po lewej nowy cydr gruszkowo jabłkowy, po prawej cydr 4 jabłka.

Powstała spora piana drożdżowa i całość bardzo ładnie musuje.